Lönsam inköpsavdelning

Inlagt av Catharina mån, 17/02/2020 - 17:56

Du vill ha en lönsam inköpsavdelning, eller hur? Men har du koll på verkligheten eller flyger du upp och ner? Behöver du hjälp att navigera eller hitta kartan? Känner du igen dig i någonting av det här? 

  • Ni är underbemannade
  • Ni hinner inte alltid arbeta strategiskt eftersom ni fastnar i brandkårsutryckningar
  • Andra inom företaget försvårar ert arbete, t.ex. genom att de inte följer avtal
  • Inköp kommer in för sent i företagets utvecklingsprocesser
  • Ledningen förstår inte vad en effektiv inköpsorganisation innebär för företagets lönsamhet
  • Inköpsavdelningen levererar resultat, med du vet att någonting bra kan bli ännu bättre

Vi hjälper dig att navigera. Med InköpsNavigatorn får du både rätt karta och kompass.

Vi ritar upp kartbilden både för din organisation och personal

I ett helt unikt verktyg ritar vi upp kartbilden både för din organisation och din personal. Idag är det en etablerad sanning – medarbetare är företagets viktigaste resurs. Dina inköpare är det som gör skillnaden.

För att komma tillrätta med problemen i punktlistan ovan så behöver du rätt profil på dina inköpare, du behöver tillåta att dina medarbetare gör precis vad de är som bäst på. Inte bara när det gäller kompetens, utan att de faktisk använder sin kompetens i kombination med deras naturliga beteende. Du behöver veta det vi kallar för inköpsprofil! Skillnaden mellan en bra inköpsavdelning och en riktigt bra inköpsavdelning är rätt kartbild.