I dessa tider av Corona isolering tillbringade vi helgen med att städa ut kattvindarna i vårt gamla 3-vånings timmerhus. Bland alla kartonger hittade jag några dammiga lådor fulla med overheadbilder och annat material, från föredrag och kurser jag hållit. Det resulterade i en lång promenad nedför ’Memory Lane’.
För ett antal år sedan coachade jag en grupp studenter som skulle göra en studie hos en industriell brödtillverare i södra Sverige.
Bakgrunden var att tilllverkningskostnaderna hade ökat kraftigt och inköpsorganisationen visste inte orsaken.
Coronapandemin börjar skapa problem för tillgången på vissa komponenter och råmaterial. En av de större problemen är för tillfället bristen på elektronik komponenter. Just nu är situationen så allvarlig att allt flera OEM tillverkare tvingas stoppa produktionslinorna på grund av komponentbrist.
Dagens inköpare behöver se utanför den egna boxen. Våga ta ansvar för förädlingsvärdet, företagets varumärke och konkurrensförmåga.
Inköpsrollen är idag under konstant förändring. Vi har släppt kopplingen till logistik för att se att inköp rymmer så mycket mer.
Ett företag som ser inköparen som en funktion som säkrar försörjningen av inkommande gods har redan där begränsat sin lönsamhetspotential, eftersom den riktiga lönsamheten endast nås när inköp är en strategisk resurs med förädlingsvärdet som huvudansvar.
Alla sitter vi med samma problem, resurserna är begränsade. Att hitta en inköpsavdelning som inte har för mycket att göra, eller brist på personal är värre än att hitta en nål i en höstack. Den finns knappt.