Blogginlägg

tisdag, 13 oktober, 2015 - 00:00
Jag fick en intressant kommentar om min bok härom dagen, Vägen till Strategiskt inköp. Inköpschefen, som hade läst boken, kommenterade att det var den första bok han läst vilken på allvar tillät inköpsorganisationen att vara en affärsdrivande del av företaget. Han ansåg att det talas så ofta om inköpsorganisationernas behov av att sälja in inköpstanken i sitt företag, men att det är sällan tillåtet för en inköpare att vara säljare. När han först läste... + continue reading
torsdag, 30 januari, 2014 - 00:00
När jag håller förhandlingsutbildningar kommer det ofta frågor om maktkampen mellan parterna. Diskussioner som hela tiden utmynnar i varianter av konceptet liten kontra stor. Vad gör vi när leverantören är avsevärt större än vi? När vi står för någon procent av leverantörens omsättning? Vad gör vi när… För mig handlar förhandling om psykologi. Likheterna mellan förhandling och idrottspsykologi är slående. Det som avgör hur framgångsrik jag är... + continue reading
onsdag, 25 september, 2013 - 00:00
Du som läser det här är antagligen inköpare och med stor sannolikhet drivs du av ekonomiska och teoretiska drivkrafter. Hur kan jag säga det? Våra egna undersökningar visar att de två vanligaste drivkrafterna hos inköpare är just de ekonomiska och teoretiska. Ekonomisk drivkraft innebär viljan att skapa ekonomisk nytta, antingen för sig själv eller för företaget. Teoretisk drivkraft står för viljan att lära och i alla ögonblick aktivt lära oss någonting nytt, även om kä... + continue reading
måndag, 11 mars, 2013 - 00:00
Ekonomisk drivkraft är förhållandevis sällsynt, vilket betyder att få människor är mottagliga för ekonomiska argument. Men hur är det med logik? Logiska argument. Den totala majoriteten av inköpare använder logisk och ekonomisk argumentation… och vi är i minoritet. Merparten av befolkningen använder en känslomässigt uppbyggd argumentation och det är nu det blir intressant. Tittar vi på säljare, så vet vi att det är få säljare som har stark ekonomisk drivkraft. Social... + continue reading